Moje sposoby na zdrowie w ciąży.

Moje sposoby na zdrowie w ciąży.

Będąc w ciąży, kobieta bombardowana jest z każdej strony informacjami- to rób, tego nie wolno, tutaj musisz iść, to kupić. Prawdziwy rollercoaster! A przecież przyświeca nam jeden cel- zdrowie nasze i naszego maluszka, które nosimy pod sercem. Jaki jest więc najlepszy sposób na zdrowie w ciąży? Słuchać siebie i swojego organizmu- reagować na wszelkie odchyły od normy, leczyć a najlepiej zapobiegać!

 

 

Jakie są więc moje sposoby na osiągnięcie, w miarę, zdrowego stanu w ciąży?

 

1. To czas wyjątkowy.

I tak należy go traktować. Ciąża to nie choroba, ale też nie jesteśmy, aż tak wydajne życiowo i zawodowo jak zawsze. Trzeba o tym pamiętać i od razu wziąć pod uwagę, jak tylko widzimy dwie kreski na teście. Trzeba z rezerwą planować dalekie podróże, nadprogramowe obowiązki w pracy (jeśli w ogóle mamy siłę na pracę przez całą ciążę), warto pamiętać o oddaniu pewnych obowiązków innym członkom rodziny i prosić o pomoc. Nie mówię, że trzeba kłaść się do łóżka ale tak planować obowiązki, aby mieć z tyłu głowy, że po prostu może to być ponad siły.
Tak więc, odpoczynek i zwolnienie tempa to bardzo ważna zmiana podczas ciąży.

 

 

2. Profilaktyka.

Przyjmowanie dobrych suplementów dedykowanych kobietom w ciąży. Zdrowa dieta, która uchroni nas przed anemią. U mnie anemia niestety trwała dwa miesiące i musiałam posiłkować się żelazem w tabletkach, który jest dość ciężko wchłanialny w tej postaci. Piłam więc dużo soku z buraków. Niestety anemia to dość uciążliwa dolegliwość. Człowiek jest bardzo rozdrażniony, szybko się męczy i poci. Ale na szczęście anemię przewalczyliśmy! Warto wyposażyć się w kwas foliowy, kiedy tylko dowiemy się o ciąży, warto skonsultować poziom jodu w organizmie. Większość witamin dostarczą nam dostępne ogólnie zestawy suplementów dla kobiet w ciąży i karmiących. Trzeba pamiętać też o zwiększeniu dawki przyjmowanego magnezu aby uniknąć albo chociaż złagodzić dolegliwości związane ze skurczami łydek.

 

 

3. Dobra dieta.

Mam na myśli tutaj słuchanie swojego organizmu czego danej chwili potrzebuje. Ja tak robiłam przy obu ciążach: mam ochotę na mięso- jem mięso, ostatnio odrzuciło mnie od nabiału, przez chwilę nie potrzebowałam słodyczy. Jem dużo warzyw i owoców, które są akurat w rozkwicie- tego po prostu potrzebuje mój organizm aby utrzymać w dobrej formie mnie i maluszka. Jem to co akurat daje nasza ziemia.

 

 

4. Zadbanie o włosy i paznokcie.

Ciąża to często dobry moment dla naszych włosów i paznokci. Włosy nie wypadają (ze zdwojoną siłą zrobią to po porodzie :)) więc można zapuszczać, robić fryzury, eksperymentować. W pierwszej ciąży powstrzymałam się przed farbowaniem włosów, teraz niestety z powodu wielu siwych włosów na głowie, farbować muszę.

Paznokcie nie zbyt dobrze przyjmowały hybrydę w ciąży w związku z tym zrezygnowałam w 5-tym miesiącu z hybryd i maluję tylko odżywkami. Warto mieć w pamięci, że niestety podczas karmienia, włosy i paznokcie mogą chorować.

 

 

5. Ćwiczenia.

Delikatna gimnastyka, basen, powolne ruchy rąk i nóg. To wszystko pomoże naszym stawom, które są mocno obciążone zmieniającą się wciąż wagą i wygięciem kręgosłupa. U mnie basen był możliwy, ale pamiętaj aby skonsultować to z lekarzem!

 

 

 

6. Konsultacje specjalistów.

U mnie były konsultacje u endokrynologa, laryngologa, stomatologa i hematologa. Warto wybrać się też do fizjoterapeuty kiedy kręgosłup już mocno zmienia swój kształt aby uniknąć bólu w dolnej części pleców. W moim przypadku stomatolog pojawił się kilka razy z powodu konieczności wyrwania zaległej ósemki.

 

 

7. Dbanie o naszą skórę.

To bardzo ważny czas dla skóry, wymagający i trudny. Ale prawda jest taka, że to czy nasza skóra pozostanie nietknięta i bez pamiątek w postaci rozstępów, w dużej mierze zależy od naszej genetyki a nie od tego, jakiego producenta czy za jaką cenę używamy kremów.

 

 

 

 

A jak ty dbasz lub dbałaś o swoje zdrowie w ciąży? Czy dopadły Cię inne dolegliwości? Podziel się ze mną w komentarzu!

Jeśli ten wpis Cię zainspirował, podziel się nim na Facebooku.

  • Jestem w trzeciej ciąży. Drugiej, do której podchodzę świadomie, mądrze, ale jednocześnie z dużym spokojem (mimo, że wcześniejszą straciłam). Jem tak jak dotychczas – czyli zdrowo, głównie roślinnie. Ćwiczę (crossfit – z trenerem personalnym, który rozpisuje treningi pod kątem ciąży; rower; bieganie). Uważam, że to wszystko właśnie dbanie o siebie 🙂

  • naszebabelkowo.blogspot.com

    O ciąży wiem niewiele , nigdy w niej nie bylam – i w sumie to jest mi z tym dobrze, bo ten stan zawsze napawal mnie lękiem. Niemniej jednak uważam, że trzeba dbać o siebie, swoje zdrowie i wygląd zawsze – bez względu na to, czy akurat jest się w ciąży, czy nie .

  • Rzeczywiście kluczem jest słuchanie organizmu, ale ja na przykład całą ciążę miałam jadłowstręt. Wiem, że to wręcz nienormalne, ale odrzucało mnie na widok jedzenia, a mięso od razu wywoływało mdłości. No i konieczna była wtedy dieta ułożona przez specjalistę i posiłki, które smakowały mi jak papier. Coś strasznego!

    • Sandra Nowicka-Nowak

      o kurcze- współczuję, choć ja np też mam odrzucenie niektórych produktów- mięso między innymi też.

  • Nigdy nie byłam w ciąży. Życzę dużo zdrówka!

  • Świetny wpis! Dbać o siebie należy w każdym momencie życia 🙂 A dając życie komuś innemu tym bardziej <3

  • Hania Zawisza

    Zdrowie w ciąży to podstawa

  • Super dzieciaczki

    Dokładnie, właściwe dbanie o siebie i badania to podstawa.

  • Mi włosy strasznie wypadły w ciąży mimo że wszystkie badania miałam dobre..
    A ósemki miałaś wyrwane z jakim znieczuleniem? Bo ja się bałam ze względu na konsekwencje dla malucha..

    • Sandra Nowicka-Nowak

      niestety znieczulenie musiało być, ale lekarz powiedz mi, że lepiej dać znieczulenie bo zrobi mniej szkody niż ten stres związany z bólem na żywca. Włosy póki co mam piękne, więc pewnie po porodzie nadrobią i będą wychodzić garściami!

  • w pierwszej ciąży strasznie dokuczała mi zgaga 🙂 10 lat minęło i jeszcze ją pamiętam. Druga to 3 miesiące wieczornych mdłości 😀 I przytulania blondyna co wieczór 🙂 Ale córki mam jak marzenie – więc warto było

    • Sandra Nowicka-Nowak

      oj mnie niestety ostatni miesiąc też zgaga męczy niemiłosiernie.

  • Myślę (i mam zarazem nadzieję), że współczesne kobiety bardzo dbają o siebie w czasie ciąży, że wiedzą jak ważne to jest zarówno dla mamy jak i dla dziecka.