Storytelling i jego znaczenie w marketingu
Marketing to szereg działań, które mają skłonić klienta do skorzystania z usług, wykorzystujący różnego rodzaju narzędzia. Jednym z nich, po które można sięgnąć, jest storytelling. Jakie jest znaczenie storytellingu w marketingu i czy warto korzystać z tego narzędzia? Jak najbardziej, jeżeli chce się sprawić, by marka i jej działanie stały się bardziej zrozumiałe dla potencjalnego klienta.
Opowieść dla przykucia uwagi
Nim pozna się znaczenie storytellingu w marketingu, trzeba zdać sobie sprawę z tego, czym w ogóle jest storytelling jako narzędzie marketingowe. To nic innego jak tworzenie oryginalnej opowieści powiązanej ze światem marki, budowanie szerszego kontekstu i konstruowanie spójnej historii o marce i jej produkcie lub produktach. Storytelling nazywany jest również marketingiem narracyjnym. Stosuje się go, by dotrzeć nie tylko do ludzi, ale i ich wrażliwości, zbudować relację z nimi i pokazać opowieść bez jej sprzedawania. Pomaga to w zbudowaniu relacji, która opiera się na byciu zainteresowanym przez klienta.
Tak może wyglądać
Storytelling może przyjmować różne formy: mówioną, pisaną, śpiewaną, miganą. Ważne, by był interaktywny, czyli stanowił dwustronną interakcję między opowiadającym a słuchającym potencjalnym klientem. Przy wykorzystaniu tego narzędzia nie powinna istnieć bariera między opowiadającym a słuchaczami.
Należy pamiętać, że tym, co wykorzystuje storytelling, są słowa. Za ich pomocą należy zbudować historię, która zagnieździ się w głowach słuchaczy. Do tego wykorzystuje on werbalne i niewerbalne formy komunikacji, takie jak gesty, ruch i odpowiednia wokalizacja. Służą one ubarwieniu przekazywanej opowieści.
Dlatego warto?
Czy opłaca się sięgać po to narzędzie w marketingu? Dzięki niemu może się zaprezentować, a przy tym nie zmuszać klienta do zakupu produktu czy usługi. Ten brak nachalności sprawia, że reklama dociera do klienta, ale nie wywiera na nim presji. Jest za to narzędziem, za pomocą którego można klienta rozbawić, rozśmieszyć, wywołać wzruszenie – zadziałać na uczucia i na wiele miesięcy pozostać w pamięci klienta. A czy nie to się liczy?
Najnowsze komentarze